ESTÁGIO SUPERVISIONADO NA LICENCIATURA EM LETRAS: UM ESPAÇO-TEMPO DE CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DOCENTE DO PROFESSOR DE LÍNGUA PORTUGUESA

Authors

  • Gislainy Jennifer da Silva Nascimento
  • Lívia Suassuna UFPE

Keywords:

Teacher training; supervised internship; teacher identity; teacher professionalization; undergraduate in Portuguese Language

Abstract

Recent researches about teacher training and curricular internship have been developed in order to ensure the improvement of the undergraduate courses. Many of these studies seek to understand how the teacher's identifying process in the teaching profession occurs. From this perspective, this work aims to analyze the relation between supervised internship and the process of building Portuguese language teachers’ identity. We developed a qualitative and documentary research in which we analyzed the discourse of the interns expressed in their written reports of experiences during the internship. The data analysis consisted of the works of 25 undergraduates, who completed the supervised internship in Portuguese 4 of the undergraduate degree course in Portuguese Language at the Federal University of Pernambuco, a component that consists of conducting a High School class. We performed the analysis based on theoretical categories related to the identity and teaching professionalization (CORACINI, 2000; NAGAKOME, 2012; AGUIAR, 2016; PERES e GRECO, 2014), teacher training (SILVESTRE and PLACCO, 2011) and supervised internship (COSTA and LIMA, 2012; PIMENTA and LIMA, 2006). We concluded that the interns recognize the internship as an important formative stage of the course, a space for reflection about the pedagogical practice and the process of construction and reaffirmation of the identity and teaching professionality. Furthermore, the interns identified different feelings and impacts – both positives and negatives – as a result of their professional experience and also pointed out what can still be done to ensure a more consistent formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Í. W. Contribuições dos estágios curriculares para a construção identitária do egresso do curso de licenciatura em letras – língua portuguesa da universidade federal de Pernambuco. 2016. 86 f. Monografia de conclusão de curso – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
AQUINO, J. G. A indisciplina e a escola atual. Rev. Fac. Educ. São Paulo, v. 24 n. 2, p. 1-11, jul./dez.1998.
CANDAU, V. M. F. Ser professor/a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. Educação. Porto Alegre, impresso, v. 37, n. 1, p. 33- 41, jan./abr. 2014.
CASTRO, A. T. K. A.; SALVA, S. Estágio como espaço de aprendizagem profissional da docência no curso de pedagogia. IX ANPED Sul-Seminário de Pesquisa em Educação da região Sul UFSM, 2012. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/532/437 > Acesso em: 27 de nov. 2019, 22h17.
CONTRERAS, José. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
CORACINI, M. J. R. F. Subjetividade e identidade do professor de português (LM). Trab. Ling. Apl., Campinas, v. 36, p. 147- 158, jul./dez. 2000.
COSTA, E. A. S.; LIMA, M. S. L. Os desafios da aprendizagem da profissão e o estágio. Revista Expressão Católica, Quixadá, CE, n. 1(2): 139-51, 2012.
DAVIS, C.; SILVA, M. A. S. E.; ESPÓSITO, Y. Papel e valor das interações sociais em sala de aula. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 71, p. 49-54, nov. 1989.
DAYRELL, J. T. A escola como espaço sociocultural. In: ______. (org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996, p. 136-161.
FRANÇA, D. S. A supervisão dos estágios de ensino pelos professores da educação básica: limitações e desafios. Olh@res, Guarulhos, v. 1, n. 1, p. 64- 89, maio. 2013.
GRECO, Eliana Alves. A imagem do professor construída pela revista Veja. In: Jornada Internacional de Estudos do Discurso e Encontro internacional da Imagem em Discurso, 2012, Maringá, PR. Anais.... Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2012.
IZA et al. Identidade docente: As várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014.
LIMA, M. S. L. Reflexões sobre o estágio/prática de ensino na formação de professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.
NAKAGOME, P. T. Identidade docente em formação. Linha d’Água, São Paulo, n. 25 (1), p. 203-217, 2012.
PERES, A. F.; GRECO, E. A. O sujeito professor de língua portuguesa: a construção de uma imagem. Entretextos, Londrina, v.14, n.1, p. 190 - 205, jan./jun.2014.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 03, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.
MORGADO, José Carlos. Currículo e profissionalidade docente. Portugal: Porto Editora, 2005.
SILVA, W. R.; OLIVEIRA, E. J. Estágio curricular da licenciatura como um contexto de pesquisa sobre formação inicial do professor. Soletras, Rio de Janeiro, n. 35, p. 379- 404, jan./ jun. 2018.
SILVA, W. R.; TURBIN, A. E. F. Relatório de estágio supervisionado como registro da reflexão pela escrita na profissionalização do professor. Polifonia, Cuiabá, MT, v.18, n.23, p.103-128, jan./jun., 2011.
SILVESTRE, M. A. PLACCO.; V. M. N. DE S. Modelos de formação e estágios curriculares. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 03, n. 05, p. 30-45, ago./dez. 2011.

Published

2020-12-18

How to Cite

ESTÁGIO SUPERVISIONADO NA LICENCIATURA EM LETRAS: UM ESPAÇO-TEMPO DE CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DOCENTE DO PROFESSOR DE LÍNGUA PORTUGUESA. Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, [S. l.], v. 17, p. 208–228, 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3645. Acesso em: 19 aug. 2025.

Similar Articles

1-10 of 131

You may also start an advanced similarity search for this article.