O VOO LIVRE COMO CONTEÚDO DA EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: DESCOBERTAS E DESAFIOS
Keywords:
Adventure sports. Free fly. PE. Child education. Supervised internship.Abstract
This article reports and reflects on the teaching of hang gliding in Physical Education classes in kindergarten. We take this body practice as an object of teaching in articulation with the literary content explored by the group's teacher and the intense practice of adventure sports in the city, including free flight. Thus, we aim to provide a systematized knowledge about this content little explored by Physical Education, relating free flight to body experiences such as balance, running, jumping, fear and safety equipment. The activities took place in a kindergarten institution linked to a federal university in the context of the school Physical Education internship. Seventeen children between the ages of 5 and 6 years old participated directly in this teaching experiment, the class teacher, a daycare assistant, a pedagogy intern, a physical education teacher and 2 physical education interns. As a result we highlight that this teaching experience provided the children with the ability to identify and differentiate between paragliding hang gliding while experiencing balance / imbalance situations in high and low places, building toys, playing games and making contact with real equipment. The feelings of vertigo, fear, confidence, joy and security were experienced and objects of reflection together with the children in order to know, name and overcome them. Finally, we emphasize the importance of teacher education, the planning and teaching of adventure practices, as well as better knowing the subjects of this process.
Downloads
References
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 07 maio 2019.
DIAS, C. A. G.; ALVES J.; DRUMOND E. de (Orgs.). Em busca da aventura: múltiplos olhares sobre esporte, lazer e natureza. Rio de Janeiro: Editora da UFF, 2009.
FLORIANÓPOLIS. Prefeitura de Florianópolis. Prefeitura de Florianópolis (Org.). Proposta Curricular do Município de Florianópolis. 2016. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/entidades/educa/index.php?cms=proposta+curricular&menu=10&submenuid=253. Acesso em: 27 jun. 2019.
KOCK, F. Guia de Ecoturismo e Esportes de Aventura de Floripa. Florianópolis: Trames, 2007.
SOARES, C. L. et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SANTA CATARINA. Grupo Gestor do Núcleo de Desenvolvimento Infantil. Universidade Federal de Santa Catarina (Org.). Proposta Curricular. 2014. Disponível em: <http://ndi.ufsc.br/files/2015/04/Proposta-Crricular-do-NDI.pdf>. Acesso em: 07 maio 2019
PAIXÃO J. A. da. Esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de Educação Física escolar. Motrivivência v. 29, n. 50, p. 170-182, maio/2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p170. Acesso em: 03 de março de 2019. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170
PEREIRA, D. W.; ARMBRUST, I. Pedagogia da aventura: os esportes radicais, de aventura e de ação na escola. São Paulo: Fontoura, 2010.
PROPOSTA CURRICULAR NDI. Universidade federal de Santa Catarina, 2014.
VAZ, A. F.; SAYÃO, D. e PINTO, F. M. Educação do corpo e formação de professores: reflexões sobre a prática de ensino de Educação Física. Florianópolis: EDUFSC, 2002.