PROTÓTIPO DE REALIDADE AUMENTA EM DISPOSITIVOS MÓVEIS NA ABORDAGEM DE SÓLIDOS GEOMÉTRICOS

Authors

Keywords:

Mathematics Teaching; Augmented Reality; Applications; Mobile Devices; Geometry.

Abstract

When considering the insertion of Information and Communication Technologies in the context of mathematics education, it is possible to promote a greater interaction of the subject with the contents addressed. New technological tools emerge in a continuous and ascending frequency, to insert them in the educational context and to optimize its resources is the role of the school and its educators. The present research presents the results of a study that investigates the development and use of Augmented Reality in mobile applications in Basic Education Mathematics classes. For so much has developed an application in the platform Android that allows the approach of the subject solid regular, also known as solids of Plato. The data collection was done through a questionnaire used with a group of teachers of Mathematics revealing that few teachers have had contact with this type of application, and also indicates that allying mobile devices to the resources of augmented reality denotes to be quite relevant to approach the geometric solids.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ronaldo Celso Messias Correia, UNESP/ Professor Assistente

    Possui graduação em Bacharelado Em Ciência da Computação pela Universidade do Oeste Paulista (1993), mestrado em Ciências da Computação e Matemática Computacional pela Universidade de São Paulo (1998) e doutorado em Engenharia Eletrônica e Computação pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica (2005). Atualmente é professor assistente da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Ciência da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: banco de dados, ambientes distribuídos e realidade virtual e aumentada.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Terceira Versão. Brasília: MEC, 2017.

BULLA, Felipe Diego; ROSA, Mauricio. O Design de Tarefas-Matemáticas-com-Realidade-Aumentada: uma autorreflexão sobre o processo. Acta Scientiae, v. 19, n. 2, 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3036/2304>. Acesso em outubro de 2018.

CASTRO, Anna Luisa de. Matemática e o currículo da era digital: os desafios para a inovação na prática educativa. Bauru: UNESP, 2018. Tese de doutorado.

HARA, Soares; MICKIO, Murilo; SISCOUTTO, Robson Augusto. Objetos de aprendizagem para ensino de estruturas de dados fazendo uso de realidade aumentada: sedra. In: Colloquium Exactarum. 2018.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da educação. 7. ed. São Paulo: PAPIRUS, 2007.

KIRNER, Claudio; KIRNER, Tereza Gonçalves. Evolução e tendências da Realidade Virtual e da Realidade Aumentada. Realidade Virtual e Aumentada: Aplicações e Tendências. Cap, v. 1, p. 10-25, 2011.

_______, Claudio; SISCOUTTO, Robson A.. Fundamentos de Realidade Virtual e Aumentada. In: Realidade virtual e aumentada: conceitos, projeto e aplicações. Livro do IX Symposium on Virtual and Augmented Reality, Petrópolis (RJ), Porto Alegre: SBC. 2007. P. 2-29.

MACEDO, A. C.; SILVA, J. A.; BURIOL, T. M. Usando Smartphone e Realidade aumentada para estudar Geometria espacial. RENOTE. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, p. 1-10, 2016.

MANZANO, Ramón Cid; DE OLIVEIRA, Luciano Denardin. Desenvolvimento, utilização e avaliação da realidade aumentada em aulas de física. RENOTE. Revista Novas Tecnologias Na Educação, 2017.

MEIRELLES, Luiz Fernando T.; TAROUCO, Liane MR. Framework para aprendizagem com mobilidade. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2005. p. 623-633. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/446/432>. Acesso em outubro de 2018.

SCANDOLIERI, Brunno Rodrigues; SISCOUTTO, Robson Augusto. Desenvolvimento de Aplicações de Realidade Aumentada Utilizando Programação Visual. In: Colloquium Exactarum. 2014.

UNITY. Unity, 2018. Site da empresa Unity. Disponível em: <https://unity3d.com/pt>. Acesso em agosto de 2018.

Published

2019-10-29

How to Cite

PROTÓTIPO DE REALIDADE AUMENTA EM DISPOSITIVOS MÓVEIS NA ABORDAGEM DE SÓLIDOS GEOMÉTRICOS . (2019). Colloquium Exactarum. ISSN: 2178-8332, 11(3), 113-120. https://journal.unoeste.br/index.php/ce/article/view/2970

Similar Articles

1-10 of 34

You may also start an advanced similarity search for this article.