POLÍTICAS DE FORMAÇÃO DOCENTE À LUZ DO PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO

: ENTRE CONQUISTAS E DESAFIOS

Authors

  • Camila de Fátima Soares dos Santos Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Edite Maria Sudbrack

Abstract

This article emerges from a research that aims to reflect and understand the limits and contributions of the National Education Plan 2014-2024, in the process of producing teacher education policies. The research is qualitative in nature, with bibliographical and documentary focus. It presents an analysis of an educational policy for planning legal documents: National Education Plan (2014-2024) and legal acts sanctioned after its promulgation, Resolution 2 of July 1, 2015 and Decree 8,752 of May 9 of 2016, so as a method of analysis we opted for the content analysis proposed by Bardin (1977). The PNE envisaged new paths, fueling hope for the implementation of a training policy, aiming at a quality public education. The analysis of the documents made it possible to know the directives of teacher education policies, broadening the debate and understanding of the achievements and challenges that are presented in relation to the current political and economic crisis context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edite Maria Sudbrack

    Doutora (2002) e Mestre em Educação (1995) pela UFRGS, Graduação em Pedagogia pela UFSM (1975). Estágio pós-doutoral pela UFRGS. Pró-reitora de ensino eleita. Coordenadora local do DINTER - UNISINOS/URI, docente do Mestrado em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Tem experiência na área de Educação, no mestrado em Educação atua na Linha de Pesquisa Políticas Públicas e Gestão da Educação pesquisando, principalmente, os seguintes temas: educação, formação docente, avaliação em larga escala, gestão da educação, políticas públicas e política educacional.

Published

2018-12-19

Issue

Section

DOSSIÊ: FORMAÇÃO DOCENTE: POLÍTICAS E PRÁTICAS

How to Cite

POLÍTICAS DE FORMAÇÃO DOCENTE À LUZ DO PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: : ENTRE CONQUISTAS E DESAFIOS. (2018). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 15(3), 106-122. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/2546