O PIBID NA PERSPECTIVA DA GESTÃO ESCOLAR
Abstract
Na presente pesquisa procurou-se investigar as repercussões do PIBID na gestão de uma escola pública estadual de Educação Básica de Santa Maria/RS. Como objetivo geral buscou-se investigar as repercussões do PIBID na gestão da escola. Para alcançar as metas propostas, foi realizada uma pesquisa com abordagem qualitativa. O instrumento empregado foi um questionário com perguntas abertas respondidas por uma professora gestora que, de 2016 a 2018, ocupa o cargo da direção. De forma geral, os resultados indicam ausência da escola nas discussões e nas orientações das decisões envolvendo as ações desenvolvidas diariamente pelo PIBID no seu contexto. Convém destacar as dificuldades da gestão escolar em reconhecer a função social da escola como instituição co-formadora de professores. SCHOOL MANAGER FRONT TO PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES: The focus PIBID This Monograph searched investigate the repercussions of PIBID in the management of a school state public Basic Education of Santa Maria/RS. The search problem is: the school is perceived as a trainer of teachers through PIBID? The general objective sought to investigate the PIBID the impact on management of a school state public Basic Education of Santa Maria/RS. To achieve the proposed objectives a survey was conducted with a qualitative approach. The instrument used it was a questionnaire with open questions answered by a school management teacher in 2016 to 2018.The results indicate the absence of school the discussions and guidelines of the decisions involving the actions developed daily by PIBID. It is appropriate evidence that school management does not recognize its social function training for teachers. Key-words: Public Educational Policies; Teacher Formation; PIBID.