FORMATION IN CLINICAL PSYCHOLOGY IN THE PANDEMIC CONTEXT: POSSIBILITIES OF EXTENSION THROUGH A GROUP OF STUDIES

Authors

  • Mariana Rodrigues Sapateiro Universidade Estadual de Londrina
  • Ana Carolina de Moraes Silva Universidade Estadual de Londrina
  • Eloisa Carlucci Gouveia Universidade Estadual de Londrina
  • Amanda Lays Monteiro Inácio
  • Maíra Bonafé Sapateiro Universidade Estadual de Londrina – UEL

Keywords:

COVID-19, graduation, psychoanalysis, psychology.

Abstract

The objective of the present study was to describe the realization of the study group aimed at training in clinical psychology during the COVID-19 pandemic and to analyze its contributions to the theoretical and practical improvement of the members. This is an experience report of the activities developed between the months of april to december 2020 in a group offered through an extension project of a public university in the interior of Paraná. In total, 28 meetings were held, with about 7 participants. The materials inherent to group discussions will be portrayed and discussed in the light of the scientific literature and the perceptions of three students who were part of the group, through the systematization of three theoretical axes: (1) Specificities of the Psychology School Service and its contributions to practice professional; (2) Medicalization and Psychoanalysis; (3) Psychoanalysis with children and adolescents: the theories of Melanie Klein, Donald Winnicott, Anna Freud and Françoise Dolto. The analysis of the discussions showed that the potential of the group referred not only to the development of theoretical knowledge, given that the group had a plurality of knowledge, but also to the deepening of that knowledge and exchange of experiences, which, in a context of uncertainties and difficulties, also made it possible to accommodate the evidenced demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariana Rodrigues Sapateiro, Universidade Estadual de Londrina

    Estudante do curso de Psicologia da Universidade Estadual de Londrina. E-mail: marianasapateiro22@gmail.com

  • Ana Carolina de Moraes Silva , Universidade Estadual de Londrina

    Estudante do curso de Psicologia da Universidade Estadual de Londrina. Bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). E-mail: anacarolianams@gmail.com

  • Eloisa Carlucci Gouveia, Universidade Estadual de Londrina

    Estudante do curso de Psicologia da Universidade Estadual de Londrina. E-mail: eloisa.carlucci@uel.br

  • Maíra Bonafé Sapateiro, Universidade Estadual de Londrina – UEL

    Mestrado, Doutorado e Pós-Doutorado em Psicologia Clínica pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Psicóloga, Professora Adjunta do Departamento de Psicologia e Psicanálise e Orientadora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Londrina. 

References

ALMEIDA, M. C. D. S.; FRANCO, R. S.; SEI, M. B.; ZANETTI, S. A. S. A formação do psicólogo clínico: considerações a partir de um projeto de extensão com famílias. Revista Sul Americana de Psicologia, v. 4, n. 2, p. 273-297, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/download/53380597/Artigo_-_A_formacao_do_psicologo_clinico_-_consideracoes_a_partir_de_um_projeto_de_extensao_com_familias.pdf. Acesso: 22 fev. 2021.

AMARAL, A. E. V.; LUCA, L.; RODRIGUES, T. C.; LEITE, C.A.; LOPES, F. L.; SILVA, M. A. Serviços de psicologia em clínicas-escola: revisão de literatura. Boletim de Psicologia, v. 62, n. 136, p. 37-52, 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432012000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso: 03 fev. 2021.

BOECKEL, M. G.; KRUG, J. S.; LAHM, C. R.; RITTER, F.; FONTURA, L.O.; SOHNE, L.C. O papel do serviço-escola na consolidação do projeto pedagógico do curso de Psicologia. Psicologia Ensino & Formação, v. 1, n. 1, p. 41-52, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612010000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso: 05 fev. 2021.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei n. 4.119, de 27 de Agosto de 1962 .Dispõe sobre os cursos de formação em psicologia e regulamenta a profissão de psicólogo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 ago. 1962. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4119-27-agosto-1962-353841-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso: 21 fev. 2021

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução Nº8 de 07 de maio de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 maio 2004, Seção 1, p. 16 e 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces08_04.pdf. Acesso: 20 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 19/2020, aprovado em 8 de dezembro de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 dez. 2020, Seção 1, p. 106. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=167131-pcp019-20&category_slug=dezembro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso: 20 fev. 2021.

BROOKS, S. K.; WEBSTER, R. K.; SMITH, L. E.; WOODLAND, L.; WESSELY, S.; GREENBERG, N.; RUBIN, G. J. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, v. 395, n. 102227, p. 912-920, 2020. DOI 10.1016/S0140-6736(20)30460-8

CALZAVARA, M. G. P. Anna Freud e Melanie Klein: o sintoma como adaptação ou solução? Tempo Psicanalítico, v. 45, n. 1, p. 323-338, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-48382013000200006. Acesso: 15 mar. 2021.

CHESANI, F. H; WACHHOLZ, L. M; DE OLIVEIRA, M. M; DA SILVA, C; LUZ, M. E; FABRIS, F. A; ENGEL, B. A indissociabilidade entre a extensão, o ensino e a pesquisa: o tripé da universidade. Revista Conexão UEPG, v. 13, n. 3, p.452-461, 2017. DOI 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0008

CORDEIRO, S. N.; REIS, M. E. B. T.; SEI, M. B.; ZANETTI, S. A. S. As implicações do ensino e pesquisa da psicanálise na universidade: um desafio. Revista Espaço para a Saúde, Londrina, v. 15, n. 1, p. 133-139, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/10281/1/2014_art_fcmedeiros.pdf. Acesso: 15 mar. 2021.

CRUZ, A.; MELHO, V.; DE SOUZA, B.; SILVA, G.; SILVA, P.; CARVALHO, S. Fármacos antidepressivos: prevalência, perfil e conhecimento da população usuária. Brazilian Journal of Health Pharmacy, v. 2, n. 2, p. 27-34, 2020. DOI 10.29327/226760.2.2-3

FIGUEIREDO, A. C. C. Vastas confusões e atendimentos imperfeitos: a clínica psicanalítica no ambulatório público. Rio de Janeiro: Relume-Dumara, 1997.

FREUD, S. Sigmund Freud Obras Completas Volume 6. São Paulo: Companhia das letras, 2016. Cap.: Três ensaios sobre a teoria da sexualidade, p. 13-154. (Original publicado em 1905)

FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol XII. Rio de Janeiro: Imago, 1996. Cap.: Sobre o início do tratamento - recomendações sobre a técnica da psicanálise, p. 139-158. (Original publicado em 1913)

GUEDES, C. F.; MOTTA, C. G.; SATO, F. G.; SCARCELLI, I. R.; SANCHES, P. R. P. Ensino, pesquisa e extensão na formação em Psicologia: a experiência na Bandeira Científica. TransFormações em Psicologia, v. 2, n. 2, p. 32-50, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-106X2009000200002&lng=pt&tlng=pt. Acesso: 22 fev. 2021.

FERREIRA, K. A.; FIALHO, K. O.; PAULA, N. C.; TORQUATO, L. C. Experiência do grupo de estudo em psicanálise. Revista Científica Univiçosa, v. 10, n. 1, p. 853-859, 2018. ANAIS X SIMPAC, v. 10, n. 1, 2019. Disponível em: https://academico.univicosa.com.br/revista/index.php/RevistaSimpac/article/download/1150/1252. Acesso: 17 maio. 2021.

LHULLIER, L. A.; MARSILLAC, A. L. M.; SILVA P. S. A. J.; MACHADO, L. V.; FANTIN, A. D. Psicanálise e universidade: a proposta do LAPCIP. Revista de Ciências Humanas, v. 52, p. 1-13, 2018. DOI 10.5007/2178-4582.2018.39872

LOPARIC, Z. Winnicott e Melanie Klein: conflitos de paradigmas. In: CATAFESTA, I. F. M. (Org.), A clínica e a pesquisa no final do século Winnicott e a Universidade (pp. 43-60). São Paulo: IPUSP (1997). Disponível em: https://ibpw.org.br/wp-content/uploads/1997/01/“Winnicott-e-M.-Klein-conflito-de-paradigmas”.-In-Catafesta-Ivonise-F.-da-M.-Org.-A-cl%C3%ADnica-e-a-pesquisa-no-final-do-século-Winnicott-e-a-Universidade-pp.-43-60.-São-Paulo-IP-USP-1997.pdf. Acesso: 15 mar. 2021.

MACHADO, L. V.; FERREIRA, R. R. A indústria farmacêutica e psicanálise diante da "epidemia da depressão": respostas possíveis. Psicologia em Estudo, v. 19, n. 1, p. 135-144, 2014. DOI 10.1590/1413-7372189590013

MAESSO, M. C.; LAZZARINI, E. R.; CHATELARD, D. S. Psicanálise e universidade: encontros e desencontros na pesquisa, ensino e extensão. In: ANTLOGA, C.; BRASIL, K. T.; LORDELLO, S. R.; NEUBERN, M.; QUEIROZ, E. (Orgs.). Psicologia clínica e cultura contemporânea. Brasília: Technopolitik, 2019. p. 113-130. Disponível em: http://www.technopolitik.com.br/downloads/files/PsiClin4_07mar20P.pdf#page=114. Acesso: 25 abr. 2021.

ONIPOTÊNCIA. In: Dicio - Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/onipotencia/. Acesso em: 04 abril. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak situation. Geneva: WHO, 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19. Acesso em: 20 fev. 2021.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/news/11-3-2020-who-characterizes-covid-19-pandemic. Acesso em: 20 fev. 2021.

SANTOS, J.; ROCHA, B.; PASSAGLIO, K. Extensão universitária e formação no ensino superior. Revista Brasileira De Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 2016. DOI 10.36661/2358-0399.2016v7i1.3087

ROSA, M. D. Psicanálise na universidade: considerações sobre o ensino de psicanálise nos cursos de psicologia. Psicologia USP, v. 12, n. 2, p. 189-199, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642001000200016. Acesso: 22 abr. 2021.

SEI, M. B; ZANETTI, S. A. S. O projeto de extensão enquanto estratégia para formação em psicologia: uma experiência no atendimento à família. Revista Espaço para a Saúde, Londrina, v. 15, n. 1, p. 118-124, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/10281/1/2014_art_fcmedeiros.pdf. Acesso: 15 mar. 2021.

SEI, M. B.; SKITNEVSKY, B.; TREVISAN, F. M.; TSUJIGUSHI, I. Caracterização da clientela infantil e adolescente de um serviço escola de psicologia paranaense. Revista de Psicologia da UNESP, v. 18, n. 2, p. 19-36, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-90442019000300002. Acesso: 15 mar. 2021.

SOLER, V. T.; BERNARDINO, L. M. F. A prática psicanalítica de Françoise Dolto a partir de seus casos clínicos. Estilos Clínicos, v. 17, n. 2, p. 206-227, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282012000200003. Acesso: 15 mar. 2021.

WHITAKER, R. O impacto psicológico da pandemia: contra a patologização de nosso sofrimento. In: AMARANTE, P. et al. O enfrentamento do sofrimento psíquico na Pandemia: diálogos sobre o acolhimento e a saúde mental em territórios vulnerabilizados. Rio de Janeiro: IdeiaSUS/Fiocruz, 2020. p. 28-31.

Published

2021-07-05

How to Cite

FORMATION IN CLINICAL PSYCHOLOGY IN THE PANDEMIC CONTEXT: POSSIBILITIES OF EXTENSION THROUGH A GROUP OF STUDIES. (2021). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 18(1), 86-99. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4056