ROBOTICS AS AN EASY TEACHING INSTRUMENT: An application in the study of triangles
Keywords:
Free Robotics; Triangle geometry; Ultrasonic sensorAbstract
Robotics currently occupies a prominent position in the educational scenario, used as a new teaching methodology, it is inserted in many schools. As this is a new technology investment tends to be high and consequently there are still schools that did not have access to this method. With this in mind, our goal was to propose a project that combines low cost and yet provides a great benefit in student learning. Our work was developed following the Free Robotics methodology that uses the Arduino UNO board, as it is a low cost material and easy to work. The constructed project will have the following functions: read the three-segment measurement using an ultrasonic sensor (HC-SR04), verify whether or not these measurements form a triangle, and form, classify the triangle's type, calculate its perimeter, its area and finally also provide the values of the internal angles of the triangle.
Downloads
References
ANAIS DA IV JORNADA DE DIDÁTICA: DOCÊNCIA NA CONTEMPORANEIDADE E III SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CEMAD, 2017, Universidade Estadual de Londrina. TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO: CONTEXTO HISTÓRICO, PAPEL E DIVERSIDADE. 40 ano CEMAD. Londrina - PR: [s. n.], [2017?]. E-book.
ARAUJO, Sérgio Paulino de; VIEIRA, Vanessa Dantas; KLEM, Suelen Cristina dos Santos; KRESCIGLOVA, Silvana Binde. TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO: CONTEXTO HISTÓRICO, PAPEL E DIVERSIDADE. 40 anos CEMAD, Londrina - PR, [2017?]. E-book.
CURY, Thiago Espindola; HIRSCHMANN, Daniela Rohan. ENSINO DE MATEMÁTICA ATRAVÉS DO ARDUINO Porque a placa eletrônica Arduino deve ser inserida no contexto Escolar das aulas de Matemática. -, -, [201-?]. E-book.
GOMES, Emanuelle da Costa; SILVA, Victor Leandro da; CARVALHO, Gessymara Suele Almeida Sousa; EVANGELISTA, Luiz Fernando Vieira; GRANJEIRO, Denise da Costa; SOUSA, Bruce Allan Lima de; SANTOS, Flávio Alves dos; ARAÚJO, Francisco Marcelino Almeida de. PROTOTIPAGEM DE UMA TRENA ELETRÔNICA OPEN-SOURCE. -, Teresina - PI, [201-?]. E-book.
JUNIOR, Carlos Roberto da Silveira; COELHO, Jeovane Dias; BARRA, Alex Santos Bandeira. CONSTRUTIVISMO E ROBÓTICA EDUCACIONAL: A CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS MATEMÁTICOS. -, Brasil, [2015?]. E-book.
JUNIOR, Carlos Roberto da Silveira; COELHO, Jeovane Dias; SANTOS, Lays Sthefanne. ROBÓTICA NAS AULAS DE MATEMÁTICA DO ENSINO MÉDIO: UMA PROPOSTA EDUCACIONAL E DE BAIXO CUSTO. -, Brasil, 2017. E-book.
OLIVEIRA, Heluza, S.; LIMA, Maria de Fátima Webber P. “Utilização da Plataforma Khan Academy na Resolução de Exercícios de Matemática”, Scientia Cum Industria, V.5, Nº2, pp 66 – 72, 2017. https://doi.org/10.18226/23185279.v5iss2p66
OTTONI , André Luiz Carvalho. . In: OTTONI , André Luiz Carvalho. INTRODUÇÃO À ROBÓTICA . São José Del Rei, 2010. E-book.
SILVA, Alzira Ferreira da; GONÇALVES, Luiz Marcos Garcia; GUERREIRO, Ana Maria Guimarães. RoboEduc: Uma Metodologia de Aprendizado com Robótica Educacional. 2009. Tese (Doutorado em engenharia da computação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal - RN, 2009. E-book.
VOGT, Marlise; MARTINS, Antônio Vladimir. PITÁGORAS, HERON, BRAHMAGUPTA-Fórmulas; Provas; Áreas; Aplicações. 2004. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em matemática) - Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2004. E-book.
WEINERT et al. ”O uso das tecnologias de informação e comunicação no cotidiano escolar das séries iniciais: panorama inicial”. R.B.E.C.T. v.4, n. 3, set. – dez. 2010. https://doi.org/10.3895/S1982-873X2011000300003