O USO DO SOFTWARE SCRATCH NO ENSINO DA GEOMETRIA

Authors

  • Carlos Henrique Damião dos Santos Filho Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

Software, Matemática, ensino

Abstract

In this paper present the Scratch programming software as a method to the teaching of Mathematics. The aim of this study was to carry out angles and polygons construction, area and perimeter calculations through practical activities that will be guided by the teacher. The methodology consisted of theoretical study, bibliographic research as well as the use of technology in education. In addition, the study’s applications were made using the technological hardware. Demand to present the basics of programming and carry out some efficient activities, in such a way, that the students can fully interact with the class of the teacher who will apply such teaching method. With this, expected that students acquire the necessary knowledge that the software has to offer, in addition to stimulating the fixing of the content and the teacher can teach a more dynamic, fun and more productive class using the technological resource that is available to be used in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

OLIVEIRA, Heluza, S; LIMA, Maria de Fátima Webber P. “Utilização da Plataforma Khan Academy na Resolução de Exercícios de Matemática”, Scientia Cum Industria, V. 5, N.2, pp 66-72, 2017.

MARQUES, J.C.O. “Construção de mosaicos utilizando a linguagem de programação Scratch como ferramenta para o ensino de Geometria Plana”. Dissertação de Mestrado – Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Cornélio Procópio. 2019.

VENTORINI, A.E. FIOREZI, L.A. “Software Scratch: uma contribuição para o ensino e aprendizagem da Matemática”. IV EIEMAT – Escola de Inverno de Educação Matemática. 06 a 08 de agosto de 2014.

Scratch Brasil. Scratch Brasil. Scratchbrasil.net..br. Disponível em: index.php/sobre-o-scratch.html. Acesso 13/01/2020.

Epoca.globo. Há laboratórios de informática em 81% das escolas públicas, mas somente 51% são usados. Epoca.globo, 2017. Disponível em: https://epoca.globo.com/educacao/noticia/2017/08/ha-laboratorios-de-informatica-em-81-das-escolas-publicas-mas-somente-59-sao-usados.html. Acesso em: 15/01/2020.

Tudo Celular. Pesquisa revela que 97% dos estudantes utilizam smartphones para acessar a internet. Tudo Celular 2018. Disponível em: https://www.tudocelular.com/tech/noticias/n129645/estudo-alunos-conectados-escolas-wifi.html. Acesso em 15/01/2020.

Camara. PROJETO DE LEI N° 9.165, DE 2017. Camara 2017. Disponível em: https://comunidade.rockcontent.com/referencia-bibliografica-abnt/#:~:text=As%20refer%C3%AAncias%20ABNT%20exigem%20a,escrever%3A%20SOBRENOME%2C%20Nome%20Abreviado. Acesso em 17/01/2020.

Published

2021-02-08

Issue

Section

Artigo Científico Original

How to Cite

O USO DO SOFTWARE SCRATCH NO ENSINO DA GEOMETRIA. (2021). Colloquium Exactarum. ISSN: 2178-8332, 12(3), 78-84. https://journal.unoeste.br/index.php/ce/article/view/3834

Similar Articles

61-70 of 74

You may also start an advanced similarity search for this article.